Monday, April 4, 2011

Tips Beli DSLR Pertama Anda


Salam! Sekarang kat Malaysia aku tgok ramai btol pakai DSLR..
disebabkan DSLR dah jadi mcm trend kt Malaysia ni, 
aku nk bagi korang semua tips untuk beli #DSLR especially bagi mereka
yang baru nak start maen #DSLR ni... ok aku ni pon xdela terer sgt nk bagi tips2 ni..
ni semue dari ape yang aku tau jelaa yeee....

First of all korang tau x DSLR to stand fer what??
kalau xtau, DSLR tu ialah Digital Single Lens Reflex
ok da tau kan.. so lets move on!!

1) Brand
ramai orang suke tanye, brand ape best kalau nk beli #DSLR? Nikon? Canon?
ekceli senang je nak pilih.. korang tengok sekeliling korang.. member atau adik beradik
korang pakai brand ape.. korang beli je brand same ngn diorg..
So bile korang ade masalah atau xreti gune, korang bolehla tanye diorg..
lagi satu, korang bolehla saling pinjam meminjam cube mencube lens n gadget2 laen
antare satu same laen.. kan bnyk advantages tu.. boleh piung2 pakai bnyk lens
dan mahirkan gune mcm2 lens sebelom beli.. (o_0)V

2) Bajet
haa bajet pon penting.. kalau bajet korg mcm ni, kamera ni la korg beli..
kalau bajet korg mcm tu, kamera tu la korang beli (haha paham x)
dan xsemestinye first time beli #DSLR kne beli yg level beginner dulu..
xde pon syarat mcm tu.. kalau korg ade duet lebih, beli je amateur or pro level teros
dan itu adalah satu bonus bagi anda =)

Photobucket

3) Study
ok sekarang korang da tau brand ape nk beli, duet pon da ade, so next step ialah
korang studylaa sikit2 pasal model2 dslr yang ade.. cekla review ke pe ke sama ada
model yang korang tu best ke x, sesuai ke x.. aku suke usya KenRockwell
macam2 korang blh tau pasal #DSLR, lens dan macam2 kat link tu

4) Kedai
Yep, korang kene tau gak kedai yang btol untuk beli #DSLR.. jgn maen taram jek..
nanti tak pasal2 kene tipu.. huhu.. aku xpernah beli kat mesia so xtaula kedai mane bagos.. pandai2 la
korang cari sendiri.. hee.. beli online pon ok.. tapi make sure site tu blh dipercayai laa.. macam ShaShinKi



ok tu je laa yang aku nak share ngn korang.. sharing is caring yaww.. aku harap
tips2 ni membantu laa.. kalau ade salah silap atau kekurangan, korang boleh tambah2
kat ruangan komen la yee.. Peace!



ni tips kedua dari blog ni.. suke x?? ahahaha.. tips #1 korang boleh usya kat sini




C&C are always welc0me yaww..

6 comments:

Nekmo said...

hahaha...baik cikguuuuuu.........saya anak murid baru kelas satu cempaka...hehhe...eh..weh, canon kan lens dia..bleh pakai semua jenis lens ek?

CouLeur de Chiqu3 said...

wahhh...jd cikguuu....

D'China Store said...

nenek moden:canon ada motor pada body so boleh sarung semua jenis lens.. nikon ada sesetgh xde motor pada body so utk memudahkan kerja kena cari lens yg ada motor..kalau lens takde motor kena adjust manual la tp xsusah mane pun.. (selambe je tlg jwb bagi pihik tuan blog..haha)

D'China Store said...

sy suke tgk gambar dlm blog abg ni..mcm mane erk nak hasilkan gambar bokeh?..pakai lens 50mm 1.8 ok x..hehe

z@!m said...

haha thanks luncai tlng jwbkan.. 2,3 ari ni xde mood nk bukak blog.. huhu

z@!m said...

haha luncai, ko jgn ngade nk panggil aku abg.. aku bru 12taun jek nih =P

uihh 50mm 1.8 blh sgt laa..

Related Posts with Thumbnails